איך בוחרים חוט דייג?

היום, יותר ויותר דייגים משתמשים בחוטי בד במקום חוטי ניילון וזה לא מפתיע בכלל. חוט דייג טוב מבד מסוגל לעמוד בעומס רב משמעותית מחוט ניילון בעובי דומה. גם למרות  המחיר יחסית הגבוה הוא ממשיך לצבור פופולריות.  ביקוש רב, עלות גבוה יחסית וטכנולוגיות הייצור הביאו לכך שהיום ניתן למצוא הרבה מאוד מוצרים באיכות נמוכה בשוק, ולעיתים אף זיופים של מותגים מוכרים. הבעיה בבחירת חוט דייג תמיד אקטואלית והמון פעמים תוכלו לשמוע מדייגים שעם החוט הזה אי אפשר לדוג בכלל, וכדאי לכם לבחור בחוט אחר, ודייג אחר יגיד לכם את ההפך. אז מה עושים?

איך דייג שמגיע לחנות יכול לבחור את החוט המתאים ביותר לצרכים שלו?

בזמננו, עדיין קיים סטריאוטיפ מבוסס היטב של בדיקת חוטי ניילון, אותו אנו מיישמים גם על חוטי בד. אנחנו הולכים לחנות ומסתכלים רק על חוזק וקוטר.

חוזק של חוט דייג

בואו נדבר קצת על חוזק. לפני שהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה, עברתי על עשרות סרטוני יוטיוב שבוחנים חוזק של חוטי בד שונים, וגם ערכתי כמה ניסויים משלי. על סמך מה שראיתי, אני יכול להגיד שצריך להוריד ממאפייני החוזק שהיצרן מצהיר אליהם כ- 25-30%. כך, למשל, חוט שכתוב אליו  12 ק"ג יחזיק כ- 8 ק"ג בלבד. קחו בחשבון זאת בחשבון בעת הקנייה.

הקוטר וצורתו של חוט דייג

אם להיות גלוי לחלוטין, קוטרו של חוט בד הוא בדרך כלל מושג מופשט ונמדד בצורות שונות ומשתנה בהתהם לחומר הסיבים. שוב, אני חוזר ואומר שדווקא בגלל קשר הדוק לנתון של קוטר, הדייגים משווים את המאפיינים של חוטי בד בדיוק כמו שהם עשו בעבר עם חוטי ניילון רגילים. זאת אחד הסיבות שחלק מיצרנים הפסיקו לציין את קוטר החוט, והשאירו רק את הנתון של חוזק בקילוגרמים או ליברות (ליברה אחד שווה ל 0.4536 ק"ג).

עכשיו בואו נדבר על צורתם של חוטי דייג

העניין הוא שבלב כל חוט בד נמצא אותו חומר העשוי מסיבי פוליאתילן טכנולוגי, המיוצרים על ידי שלושה מפעלים בלבד ברחבי העולם:

  • היצרנית ההולנדית DutchStateMines (תחת שם המותג "Dyneema");
  • מפעל AlliedSigna בארה"ב (תחת המותג Spectra);
  • המפעל היפני Toyobo (גם תחת המותג Dyneema).

כיום קיימות שתי קטגוריות עיקריות

חוטים מסודרים בצמה. זוהי גרסה קלאסית של חוטי הדיג בהם הסיבים נפרדים מסודרים לחוטים, הסיבים השזורים זה בזה הופכים לחוטים עבים יותר וכן הלאה. ככל שהסידור של הסיבים מורכב ומסובך יותר, כך חוט בד יהיה חזק יותר.

חוטי דייג בנויים מהרבה סיבים מקבילים. במקרה זה, הסיבים של פוליאתילן טכנולוגי אינם שזורים יחד, אלא מודבקים (מולחמים) באמצעות חומרים מיוחדים וטיפול בחום. ישנם יצרנים רבים בעלי סודות טכנולוגיים משלהם של חיבור הסיבים, אך בסופו של דבר אנו מקבלים מוצר שעולה בביצועים שלו על חוטי בד רגילים.

כמו כן, יש עוד תכונות חיובית בחוטים מודבקים – הקשיחות, אשר מפחיתה את הסיכויים להסתבכויות בעת ההטלה והרגישות שבחוטים מהסוג הזה גבוה יותר.

טיפים בקניית חוט דייג

  • עם יש חוט שאהבתם, תמיד תשתדלו לקנות את החוט של אותו יצרן. ככה תוכלו בקלות לזהות זיוף ממבט ראשון, ולעיתים אפילו לפי ריח. יש אנשים שמזהים חוטים מקוריים לפי ריח מיוחד.
  • תבדקו היטב את הקופסה ואת הסליל של החוט  לפני הרכישה. עליכם לחפש שיפשופים, מכות, הבדלי בצבע או בעובי של החוט. אם יש כאלה – תוותרו על הקניה של המוצר.
  • בבחירת החוט, שימו לב לצורתו המעוגלת. חוטים שצורתם שטוחה יחסית מובילים לזה שהחוט ישב על הרולר בצורה לא אחידה וזה יכול להוביל להסתבחויות בזמן ההטלה.
  • שימו לב לחומר סיכה מיוחד של החוט. על חוטים באיכות נמוכה, חומר סיכה מתייבש במתחיל להתפורר כבר באריזה. אם אתם מוצאים חוט כזה – תוותרו על הקניה של המוצר.
  • כאשר תגיעו הביתה, הרטיבו סליל עם החוט ותסדרו אותו על הרולר. חוט רטוב יעלה בצורה קומפקטית יותר על רולר, תבדוק שוב את איכות החוט בבדיקה חזותית נוספת.

תזכרו! אם חזרתם מהחנות וכבר בבית הבנתם שקניתם מוצר מזוייף או פגום יש לכם 14 יום על פי חוק להחזיר את המוצר לחנות.

מבין כל יצרני החוטי דייג הרבים, הייתי רוצה לספר על כמה דגמים ראויים בתור אופציות מצויינות לבחירה:

Berkley NANOFIL הוא החוט אהוב על דייגי האולטרה-לייט. זה חוט דק וחלק מאוד, המאפשר לבצע הטלות רחוקות עם פתיונות קלים במיוחד. החיסרון היחיד הוא שהדגמים הדקים ביותר של חוט לא עמידים בפני השיפשופים והשפעות חיצוניות נוספות. כך שבזמן הדיג בתנאים קשים תצטרכו להשתמש בשוק-לידר מפלואוקרבון. עוד יתרון אחד של החוט הזה הוא המחיר נמוך יחסית.

Sunline Super PE חוט בד אהוב על דייגים ישראליים. במקרה של החוט הזה אתם יכולים להיות בטוחים שקבלתם תמורה מלאה לכסף שלכם. חוט דייג זה עשוי מחומר PE, הוא רך, עמיד ובעל צורה עגולה במיוחד. בין מגוון רחב של דגמים בטוח תוכלו למצוא חוט בעובי הנדרש והמתאים לכל סוג של דיג.

YGK G-Soul  הוא חוט הפופולרי מאוד בקרב דייגים, אופציה מצוינת גם מבחינת איכות וגם מבחינת מחיר. בין שלל הדגמים תוכלו למצוא גם חוטים מתאימים לדייג אולטרה-לייט וגם לדייג עם פתיונות כבדים.

Yamatoyo PE RESIN SHELLER הוא חידוש יפני בעל טכניקת ליפוף חדשה, שבזכותה החוט לא מתפתל וכמעט אין שום סיכוי שאתם עלולים להסתבך איתו בזמן הדיג.

YGK JigMan X8 חוט דייג מצויין, המיועדת בעיקר לדייג בטכניכת ג'יגינג. לחוט זה יש חוזק ועמידות בפני שחיקה מעולה, מה שהופך אותה למתאים לדיג בתנאים קשים במיוחד. חוט זה עשוי מחומר Dyneema בעל שמונה סיבים, מה שהופך את צורתו לעגולה כמעט לחלוטין.

FireLine Original חוט שכבר הפך לקלאסיקה חזקה ועמידה במיוחד. לחוט זה יש עמידות בפני שחיקה מצוינת, כך שאם אתם מתכוונים לדוג במקומות עם תנאים קשים במיוחד, זה מה שאתם צריכים. בדגמים שונים של החוט הזה אפשר להשתמש גם בדייג ז'ירז'ור וגם בייג פתיונות. יתרון נוסף של חוט זה הוא מחירו הנמוך יחסית.

Seaguar R18 Seabass PE הוא חוט בעל שמונה סיבים המיועד לדיג לברקים במים מלוחים. הוא פופולרי מאוד בקרב הדייגים שלנו, מכיוון שהוא ממש ממש חלק, מה שמאפשר לבצע הטלות ארוכות במיוחד. מהנסיון שלי עם החוט, חייב לציין גם חסרון שלו – החוט לא ממש בנוי לדייג בתנאים קשים ולא ממש עמיד מפני שחיקה.