איך בוחרים חכה דייג לג'יג/ג'יגינג?

זו לא תהיה הגזמה לומר שהיום ז'רז'ור הוא סוג הדיג הפופולרי ביותר. "ספינינג", כמו שאומרים באנגלית, הוא מושג כללי ומגוון מאוד. בז'ירז'ור מודרני ניתן לראות בבירור סגנונות דייג נפרדים, שכל אחד מהם אפשר ללמוד כסוג דייג עצמאי. אחד התחומים הללו הוא ג'יגינג (דייג עם דימויים שנקראים ג'יגים).

למה צריך מקל דייג מיוחד בשביל סוג דייג זה? מדוע אי אפשר להשתמש בחכה אחד לדייג בסגנונות שונים? ייתכן וזה אפשרי (ישנם דייגים שעושים זאת), אך אם אני צריך להשוות את זה לשפה ברורה יותר, אין רכב שיהיה מצויין גם בתור מכונית מירוץ, גם בתור רכב שטח, גם בתור משאית וגם בתור לימוזינה.

לכן, היום אנחנו נתמקד בחכות דייג שמתאימות במיוחד לג'יגינג. חכה כזאת חייבת לענות על מספר קריטריונים: לספק הטלה רחוקה, עבודה נכונה עם דימוי, להיות מספיק רגישה, ולהבטיח דיג נוח.

אורך של חכת דייג לג'יג חופי

קשה להצביע על אורך ספציפי, אורכה של החכה תלויה מאוד בתנאיי הדייג: חוף או סלעים, ים או נחל. כאשר דייג מתחיל בוחר מקל ג'יג צריך לקחת בחשבון שככל שהאורך גדול יותר, כך הטלה תהיה רחוקה יותר. לכן בשביל דייג בנהר יספיק מקל באורך של עד 240 ס"מ. ועל חוף הים גם מקל באורך 270 ס"מ לא יהיה ארוך מספיק. עם כל זה, עדיין יש כללים בסיסיים בבחירת חכת דיג. אפשר להגיד שאם אנחנו לוקחים בחשבון את תנאי הדייג בישראל, האורך המינימלי של מקל ג'יג אמור להיות 210 ס"מ.  היוצאות מן הכלל הן חכות למיקרו ג'יג, שאליהם נדבר עוד בהמשך.

אקשן של מקל ג'יג

אחד המאפיינים החשובים ביותר של חכת דייג הוא אקשן. בין כל סוגי האקשן שיש (מהיר, בינוני, איטי), ב 90% מהמקרים כאשר בוחרים מקל דייג לג'יג בוחרים באקשן מהיר שמסומן באנגלית כ – FAST. פעולה מהירה, פירושה שבמקל תחת עומס מתכופף חלק עליון. חייבים לומר שפעולה מהירה גם היא מתחלקת לכמה סוגים: "בינוני – מהיר", "מהיר", "מהיר במיוחד". בדרך כלל הקצה של חכת דייג לג'יג חייב להיות די גמיש. זה מאפשר לדייג להרגיש טוב יותר את תנועת הדימוי ולעקוב אחרי נפילתו עד לקרקעית (ג'יגינג הוא, קודם כל, דייג בקרקעית). קצה גמיש גם מאפשר להרגיש יותר טוב כל תקיפה הכי קטנה של הדג.

טסט של חכת ג'יגינג

זהו המאפיין המקל, המציין את משקל הג'יגים שהמקל אמור לעבוד איתם (ממינימום למקסימום) בצורה יעילה ככל האפשר. אם משתמשים במשקלים קטנים ממה שהיצרן ממליץ, המקל לא יוכל לזרוק את הדימוי למרחק המקסימלי. אם חורגים ממגבלת המשקל העליונה, אפשר לשבור את החכה. אם אנחנו כבר מדברים על טסט של החכה, עליכם להבין כי ראשית, הוא משוער וככל שהמקל זול יותר, הטסט שלו יהיה מדויק פחות. שנית, בקצוות הטסט (בגבול התחתון של הטסט או להפך, בגבול העליון) המקל לא יעבוד במלוא עוצמתו. לדוגמא: טסט של המקל הוא  5 עד 21 גרם. אבל עדיין עם דימוי במשקל 5 גרם, המקל לא יעבוד במלוא עוצמתו בעת ההטלה. עם ג'יג שמשקלו 21 גרם (אם הטסט הוא אמיתי) המקל יעבוד בעומס מקסימלי. אני מאמין שאתם יודעים מה ההשלכות של עבודה בעומס מקסימלי של כל מנגנון או מכשיר.

מקל יעבוד בצורה הטובה ביותר במשקלים קרובים לממוצע של הטסט שלו. נדגים איך לחשב המשקל הממוצע של מקל עם טסט 5 עד 21 גרם: 5+ 21 = 26, 26: 2 = 13 (פלוס / מינוס 2 גרם). בשורה התחתונה: המקל יעבוד בצורה יעילה ביותר עם ג'יגים במשקלים 11 עד 15 גרם.

סגנונות של ג'יגינג

יש מספר סגנונות של ג'יגינג שמשתמשים במשקלים שונים:

  • מיקרו ג'יג – חכות עם טסט עליון של עד 7 גרם;
  • ג'יג קל – חכות עם טסט עליון של עד 21 גרם;
  • ג'יג בינוני – חכות עם טסט עליון של עד 42 גרם;
  • ג'יג כבד – חכות עם טסט מעל 42 גרם.

 

מיקרו ג'יג – דייג עדין עם מיקרו-ג'יגים, המאפשר לתפוס כל דג במאגרי מים מגוונים ביותר. הסגנון הזה כבר מזמן התפתח לסגנון דיג עצמאי.

ג'יג כבד – דייג עם ג'יגים גדולים בעומקים גדולים ובזרמים חזקים.

חומרי ייצור של חכות ג'יגינג

יכול להיות רק חומר אחד למקל ג'יגינג טוב – סיבי פחמן. פחמן, סיבי פחמן, גרפיט אלה שמות רבים לאותו חומר כשמדובר במקל דייג. לא פיברגלס ולא קומפוזיט לא באים בחשבון. בייצור חכות דייג גרפיט יכול להיות בעל מודולריות שונה. בלי להתעמק בכימיה, ראשית, ככל שמשתמשים בגרפיט עם מודולריות גבוה יותר בייצור, כך החכה תהיה קלה יותר והדיג נוח יותר. שנית, המקל יהיה רגיש הרבה יותר. כאשר אתם עובדים עם מקל עשוי מחומר איכותי, הדייג אפילו לא צריך לעקוב אחר הקצה של החכה, הנגיעות הקלות ביותר יהיו מורגשות והדייג ירגיש אותם, כמו שאומרים "לתוך היד". דייג מנוסה יכול להבחין לא רק בתקיפות עדינות, אלא גם להרגיש נפילת הג'יג לקרקעית ואפילו להרגיש את המבנה השונה של הקרקעית. למטבע הזה יש גם את הצד השני: ככל שמשתמשים בגרפיט עם מודולריות גבוהים יותר בייצור, כך המקל יקר יותר, קודם כל. שנית, הוא עדין ושברירי יותר ודורש טיפול הרבה יותר זהיר.

איבזור של חכת דייג

אביזרים של חכת דייג כוללים טבעות, מושב הרולר וידית של המקל. עם מושב הרולר הכל די פשוט – הוא אמור להחזיק את הרולר בצורה בטוחה ביותר בזמן הדיג. חומר שממנו עשויה הידית (פקק או EVA) זה עניין של העדפה אישית. הדרישות המחמירות ביותר הם כלפי התוספות של טבעות המקל. ליתר דיוק, לחומר ממנו הם עשויים. עליהם להיות עמידים בפני שחיקה. העובדה היא כי בג'יגינג משתמשים בחוטי בד, שיש להם תכונות מאוד שוחקות. אם התוספות של טבעות עשויות מחומר באיכות נמוכה, אז אחרי זמן קצר מאוד יהיו עליהם "חתכים". עדיף שהתוספות יהיו עשויות מחומר SIC (סיליקון קרביד), שהוא די יקר, או מיוצרים בטכנולוגיית SIC בגרסה זולה יותר. קשה לקבוע "בעין" את איכות הטבעת, פרט לאותם מקרים שבהם משתמשים בתוספות פלסטיק זולות מאוד. אפשר ללכת על בטוח ולבחור חכות של היצרנים המובילים, במקרה כזה אתם יכולים להיות בטוחים שתקבלו מוצר עם אבזור באיכות גבוה.

באופן כללי ג'יגינג הוא סגנון דייג חוויתי ומרגש מאוד. מי שרוצה להתעסק בג'יגינג חייב להשקיע זמן בבחירה נבונה של חכת דייג שמתאימה לתנאי דיג ולהעדפות האישיות.

סיכום

בואו נסכם את כל הנקודות שעליהן דברנו.

אורך חכת דייג

אין אורך אוניברסלי, הכל תלוי בתנאי הדיג.

אורך מינימלי של חכה לג'יג מהחוף  – 210 ס"מ. יוצא מן הכלל הוא מיקרו ג'יג.

אקשן

ב 90% מהמקרים משתמשים במכות דייג עם אקשן מהיר (FAST). החלק העליון הגמיש להרגיש כל תקיפה ותנועת הג'יג במים.

טסט

כמו שאמרנו, המקל יעבוד בצור  יעילה ביותר בערכים הממוצעים של הטסט שלו (+/- 2 גרם).

חומרים

היום חכות דייג איכותיות עשויים לרוב מסיבי פחמן. ככל שמודוליות של הגרפיט גבוהה יותר, כך החכה רגישה וקלה יותר.

טבעות

מכיוון שאנחנו מדברים על עבודה עם חוטי בד דקים, הטבעות והתוספות של החכה חייבים להיות עשויים מחומר איכותי ועמיד בפני חיכוך.